A+A

De "A+A" kommetjes van Ann Van Hoey zijn digitaal ontworpen, ambachtelijk in beperkte serie geproduceerd in een maatwerkplaats en professioneel gecommercialiseerd. In de keramieksector is dit een ongewoon voorbeeld van co-creatie.

Genomineerde

Naam ontwerper(s)
Ann Van Hoey
Afmetingen
Ø22/H11cm , Ø16/H8, Ø11/H5.5
Materiaal
Steengoedklei
Techniek
Drukmal
Uitvoering
Ambachtelijk

Nominated for

Design-led Crafts Award

De A+A kommetjes van Ann Van Hoey zijn digitaal ontworpen, ambachtelijk in beperkte serie geproduceerd in een maatwerkplaats en professioneel gecommercialiseerd. In de keramieksector is dit een uitzonderlijk voorbeeld van samenwerking.

De afwerking is van de hoogste kwaliteit, tot de verpakking toe.

Ann Van Hoey is ontwerpster en bezieler van het project, dat ontstaan is uit bewondering voor designers die met hun ontwerp ook wezenlijk iets veranderen. Zij klopte aan bij Den Ateljee, een dagcentrum in Wezemaal voor volwassen personen met een beperking. In hun naar buiten gerichte werking wordt veel belang gehecht aan de verkoopbaarheid van hun producten.

Door de recente wetswijzigingen en aangepaste subsidies, was ook Den Ateljee op zoek naar een manier om meer inkomsten te genereren. De originaliteit komt de verkoopbaarheid van de geproduceerde objecten uit Den Ateljee ten goede en stimuleert de arbeidsvoldoening, het persoonlijk welzijn en de sociale waardering van de makers. Ze waren meteen enthousiast om een samenwerking op te zetten. Die samenwerking leidde tot de productie van een collectie van drie kommetjes in steengoed in drie verschillende groottes en kleuren, naar het 3D-getekend ontwerp van Ann Van Hoey. De collectie kreeg de toepasselijke naam A+A die zowel verwijst naar Ann als naar Den Ateljee. Het project werd ook meteen geselecteerd voor de "Hands On Design" in het Design museum Gent.

Voor dit project ontwierp zij een naadloze kom die valt binnen de beperkte vorm van het manuele jigger-jolleytoestel in Den Ateljee, en die qua moeilijkheidsgraad is aangepast aan de mogelijkheden van de makers. De kommetjes werden softwarematig vormgegeven in Rhino3D door Peter Donders, om het veeleer klassieke gebruiksvoorwerp een hedendaagse uitstraling te geven. Dat maakt het mogelijk de vorm evenredig te verschalen naar drie verschillende formaten, en te laten 3D-printen bij Materialise. Op basis van de kunststof 3D-print wordt er eerst een siliconen mal, en daarna een plaasteren drukmal gemaakt die de basis vormt voor het productieproces.

Steengoedklei in 3 kleuren (rood, bruin en beige) wordt tegen de binnenwand van de mal gedrukt, en de maker haalt het overtollige materiaal handmatig weg met een matrijs (sjabloon) bevestigd aan een hefboom. Aan de binnenkant komt een witte, glanzende glazuur. Ondanks dit semi-gestandaardiseerde proces vertoont iedere kom een eigenheid, niet alleen vanwege het handwerk, maar ook door de uniciteit van de makers met een beperking. Zo wordt soms de klei niet volledig in het patroon gedrukt, wat resulteert in kleine kreukels, korrels en scheurtjes aan de zijkant. Ook de diktes van de wanden, of de dekking van het glazuur kan verschillen.

Deze kommetjes, aanvankelijk geproduceerd in een oplage van 1000 stuks, zijn dus een waar Gesamtkunstwerk, waarbij Ann Van Hoey haar ambachtelijke kennis inzet in een breed sociaal proces. Het is namelijk het hele netwerk van partners dat voor de realisatie van het ontwerp zorgt. Het 3D-tekenen van de ideeën (Peter Donders), het uitprinten en vervaardigen van de mallen (Materialise en Den Ateljee), het technische verfijnen en uitkiezen van de materialen (Den Ateljee), de ambachtelijke vervaardiging (de makers in Den Ateljee) en de commercialisatie en distributie (Serax) zijn cruciaal in het ontstaansproces en de verdere vormgeving van het eindproduct. Precies dat is de sterkte van dit project. De keramiste biedt haar ambachtelijke ziel en vormentaal aan, en haar netwerk zorgt voor de nodige technische verfijning, ambachtelijke produceerbaarheid en commercialisering van dit unieke product.

Deze combinatie zorgt voor veel arbeidsvoldoening bij de makers met een beperking. De door hun gemaakte producten komen in design- en museumshops terecht. Het project betekent ook een financiële steun voor de maakwerkplaats.