HEROPENING MUSEUM PLANTIN-MORETUS

Kastaar bedacht een origineel plan voor de promotie van de heropening van het Museum Plantin-Moretus, trok met twee mobiele drukpersen de Antwerpse straten op en ontwierp een eigen museumshop-collectie op basis van 16de eeuwse illustraties uit het archief.

Genomineerde

Naam ontwerper(s)
Stoffel Van den Bergh
An Eisendrath
Afmetingen
Verschillende formaten (postkaarten, posters, kleine kaartjes, schorten, onderleggers, …)
Materiaal
Hoofdzakelijk hoogwaardige FSC-papieren, waarvan de meerderheid 100% gerecycleerd.
Techniek
Hoofdzakelijk hoogdruk met onze eigen antieke drukpersen.
Uitvoering
Ambachtelijk

Nominated for

Communication Award

Het Museum Plantin-Moretus, dat eind september 2016 zijn deuren opnieuw opende voor het publiek, was het eerste museum ooit op de werelderfgoedlijst van UNESCO, omwille van de bijzonder goed bewaarde historische drukkerij uit de zestiende eeuw. We vinden er de twee oudste nog bewaarde drukpersen ter wereld, samen met meer dan 20.000 brieven en 30.000 oude boeken. Heel wat mensen in en rond Antwerpen bezocht dit museum als kind. Men besloot nu het museum te renoveren, een nieuwe leeszaal en depot te installeren, en de museumopstelling te moderniseren.

Om meer publiciteit te maken voor de heropening en het museum zelf, en om een breder publiek aan te trekken, ging het museum een samenwerking aan met Kastaar. Kastaar is een grafisch drukatelier uit Berchem, opgericht door de ontwerpers An Eisendrath en Stoffel Van den Bergh. Ze zien het atelier als een speelplaats voor grafisch experiment, en gaan de uitdaging aan om de beperkingen van ambachtelijke druktechnieken te combineren met hedendaagse technologieën. Kortom: een bedrijf waar het verleden wordt omarmd terwijl men zich richt op de toekomst. En dat deden ze met verve voor de promotie van de heropening van het Museum Plantin-Moretus.

Kastaar bouwde twee bakfietsen om tot mobiele drukpersen, waarmee ze de straat optrokken naar de drukste plekken en evenementen in en rond de stad, want: 'als jij het museum niet kan bezoeken, bezoeken wij jou'. De ontwerpers gaven passanten de kans om hun eigen poster of kaart te drukken met de eerste letter van hun naam, wat voor een tastbaar resultaat zorgde en de basisprincipes van de druktechniek heel verstaanbaar maakte. Op deze manier wilde Kastaar de Antwerpenaar enerzijds op een originele manier kennis laten maken met oude druktechnieken en anderzijds de mensen informeren over het museum en zijn heropening. 

Daarnaast werd Kastaar uitgenodigd om als artist in residence tijdens het eerste halfjaar na de opening een frisse wind door de museumshop te laten waaien. Ze mochten een nieuw aanbod van producten voor de museumshop bedenken, de museumshop reorganiseren, een klein atelier installeren en vooral hun stempel drukken op de hele ruimte. 

Ze kregen toegang tot het archief waar ze onder meer originele 16de eeuwse prachtige handgesneden houten printblokken en illustraties vonden die gebruikt werden in de boeken van Plantin en Moretus: botanische prints, dieren, religieuze taferelen, letters, enz. Deze illustraties verwerkten ze tot moderne designs die ze op hun eigen Heidelberg persen drukten op verschillende kwalitatieve papiersoorten. Het resultaat was o.a. een reeks postkaarten, bladwijzers, onderleggers, notitieboekjes en zaadzakjes versierd met botanische prints van planten die ze vonden in het archief.