Puskás

Naast een legendarische Hongaarse voetballer die in de jaren '60 schitterde bij Real Madrid en de Magische Hongaren, was Puskás ook een vierjaarlijks luxe-magazine over voetbal van de hand van de makers van het wielertijdschrift Bahamontes. Pjotr Grafisch Ontwerp maakte van dit dagblad modern en tijdloos magazine met oog voor ruimte, fotografie, grafische vormgeving en mooie reportages.

Genomineerde

Naam ontwerper(s)
Pieter Willems
Brecht Van Stappen
Afmetingen
26 x 21 x 1
Materiaal
papier/paper
Techniek
vellenoffset
Uitvoering
Industrieel

Nominated for

Communication Award

Naast een legendarische Hongaarse voetballer die in de jaren '60 schitterde bij Real Madrid en de Magische Hongaren, was Puskás ook een vierjaarlijks luxe-magazine over voetbal van de hand van de makers van het wielertijdschrift Bahamontes. Inderdaad: ‘was’, als in: verleden tijd. In september 2017, na vijf edities, kondigde de uitgever namelijk het einde van Puskás aan. In tegenstelling tot zijn broertje Bahamontes (voor de wielersport) vielen de verkoopcijfers van Puskás tegen. Dat, in combinatie met een gebrek aan advertentie-inkomsten, is voor geen enkel tijdschrift houdbaar, zeker niet in deze harde tijden voor print-media in het algemeen.

De makers van Puskás zijn er echter nog steeds van overtuigd dat er een markt is voor een voetbalmagazine zoals zij er een maakten, met daarin originele, uitgebreide reportages, diepgaande interviews en prachtige foto's, over vroeger en nu, over binnen- en buitenland. Met verhalen over vergeten Rode Duivels uit de jaren ’80 of '90, de huidige draaischijf van een Europese topclub of de furore makende topschutter in Vierde Provinciale C, over de passionele derby's in Zuid-Amerika of een verbeten degradatieduel in Zuid-Limburg. Als het maar passie voor voetbal uitstraalde.

Deze verhalen goot grafisch bureau Pjotr in een doordachte typografie en vormgeving, met veel aandacht voor fotografie en plaats voor witruimte. Het magazine focust zich op tijd en beleving en gaat expliciet voor papier. En dat in het digitale tijdperk! Voor zijn lay-out liet Pjotr zich inspireren door de vormen en lijnen van het voetbalveld en gebruikte hij club-emblemen en andere voetbalvoorwerpen – cornervlag, penaltystip, winkelhaak – als basis voor een eigentijdse, eigenzinnige en zeer herkenbare ontwerpstijl. Het blad wordt op ongestreken papier gedrukt in vellenoffset en de typografie met een zekere stoerheid en sterk eigen karakter, passend bij de wereld van het voetbal, droegen dan ook sterk bij tot de leeservaring van het publiek en de beleving van het blad.

Het offline-only magazine ging sterk in tegen de overvloed aan (online) magazines, door ruimte te geven aan langere, tijdloze en meer diepgravende artikels die hun relevantie na verloop van tijd niet verliezen. Het ging mee in de stroming van de slow journalism en werd op die manier een bewaarmagazine dat jaren later nog steeds interessant moet zijn om te lezen.