VOLLEBAK VENNESTRAAT

Vollebak Vennestraat is een straatfeest in de multiculturele en culinaire Vennestraat te Genk waarvoor ontwerperscollectief Het Labo vzw een origineel totaalconcept en huisstijl ontwikkelde met onder meer typische blauwe groentebakken. Het doel was een ideaal kader te creëren voor de look & feel van een multicultureel straatfeest met vele culinaire kraampjes van lokale handelaars.

Genomineerde

Naam ontwerper(s)
Linde Hermans
Noortje De la haye
Patrick Reuvis
Jo Klaps
Huub Berger
Peter Firman
Annick de Waal
Nienke Van der Reijden
Hanne Keirse
Gaëtan Coolen
Martine Geladi
Jeff Rutten
Jochen Cypers
Simon Jones

Nominated for

Communication Award

Vollebak Vennestraat is een straatfeest in de multiculturele en culinaire Vennestraat te Genk en vond afgelopen zomer op vier opeenvolgende zaterdagavonden plaats. Ontwerpscollectief Het Labo ontwikkelde het totaalconcept en de corporate identity. Met de vormgeving creëerden ze een ideaal kader voor de look and feel van een multicultureel straatfeest met veel culinaire kraampjes van lokale handelaars.

Met typisch blauwe groentebakken construeerde Het Labo in 2016 voor de derde keer installaties, zoals zitelementen, tafels, togen, schommels en metershoge torens die dienen als eyecatcher. De bakjes verwijzen naar de wekelijkse markt in de straat, die iedere zaterdagvoormiddag plaatsvindt en werden uiteindelijk de basis van het logo in de huisstijl van Vollebak Vennestraat.

Deze corporate identity is tijdens de zomermaanden steeds sterk aanwezig in het straatbeeld omwille van de vele projecten die Het Labo de afgelopen drie jaar lanceerde. De straat werd versierd met vlaggen, bestickering voor elektriciteitskasten en in het midden van de straat werd een veertig meter lange gemeenschappelijke tafel geplaatst met bijpassende tafellakens. Ook werden bekende chefs en food-bloggers uitgenodigd om hun maaltijdbox samen te stellen met ingrediënten uit de straat, in handelsetalages werden installaties gemaakt door vormgevers van Het Labo, er werden magazines verspreid met verhalen, interviews en beelden uit de straat. Een reeks foto’s van Liesje Reyskens werden geprint op ramen van leegstaande panden, kunstenaars zoals Leon Keer gaven kleur aan de gevels en voor de communicatie via affiches en de website werd er steeds vertrokken van de verhalen uit de straat. Zo siert ieder jaar een andere handelaar of inwoner het campagnebeeld en worden de handelaars uit de straat op voorhand betrokken bij het event.

Al deze visuele elementen zorgen ervoor dat het culinaire en multiculturele aspect van de straat op een positieve manier wordt benadrukt. Vollebak verleent de Vennestraat een nieuwe positieve identiteit waardoor ze zich kan onderscheiden, steeds meer nieuwe handelaars aantrekt en dus de leegstand in de buurt afneemt.

Het perfect samenvallen van de naam Vollebak Vennestraat met de blauwe groentebakken als ingrediënten en scenografie maakt dit concept voor de straat uniek. Onlangs besloot de stad Genk het project wegens zijn succes met twee jaar te verlengen.