VOLLEBAK VENNESTRAAT

Vollebak Vennestraat is een straatfeest in de multiculturele en culinaire Vennestraat in Genk. Het straatfeest vindt vier opeenvolgende zomerzaterdagavonden plaats. Het Labo vzw ontwikkelde hiervoor het totaalconcept, van corporate identity, over campagne tot vormgeving en uitvoering in 2D en 3D.

Genomineerde

Naam ontwerper(s)
Linde Hermans
Noortje De la haye
Patrick Reuvis
Jo Klaps
Huub Berger
Peter Firman
Annick de Waal
Nienke Van der Reijden
Hanne Keirse
Gaëtan Coolen
Martine Geladi
Jeff Rutten
Jochen Cypers
Simon Jones

Nominated for

Communication Award


Vollebak Vennestraat is een straatfeest in de multiculturele en culinaire Vennestraat in Genk. Het straatfeest vindt vier opeenvolgende zomerzaterdagavonden plaats. Het Labo vzw ontwikkelde hiervoor het totaalconcept, van corporate identity, over campagne tot vormgeving en uitvoering in 2D en 3D. Het doel was een ideaal kader te creëren voor de look & feel van een multicultureel straatfeest met vele culinaire kraampjes van lokale handelaars.

Met typische blauwe groente bakken construeert Het Labo in 2016 voor de derde keer nieuwe installaties, zoals zitelementen, tafels, togen en zelfs schommels. De bakjes verwijzen naar de wekelijkse versmarkt in de straat, die iedere zaterdagvoormiddag plaatsvindt. Daarbij worden de bakken vaak gevuld met diverse kruiden die de straat geuren en kleuren. Andere bakken worden gestapeld tot torens die zo dienst doen als eyecatcher.

De identiteit van Vollebak Vennestraat zetten we kracht bij door de vormgeving van placemats, vlaggen, bestickering voor elektriciteitskasten, …  In het midden van de straat wordt een 40m lange gemeenschappelijke tafel geplaatst met bijpassend tafellaken. 

De voorbije 3 jaren lanceerden we in het kader van Vollebak Vennestraat de volgende projecten: 

- Bekende chefs en foodbloggers stelden met ingrediënten uit de straat een receptbox samen. (1)

- In handelsetalages werden installaties gemaakt door vormgevers van Het Labo. Alle installaties waren gebaseerd op de functie van het handelspand. (2)

- Er werd een tijdschrift verspreid met verhalen, interviews en beelden uit de straat. (3)

- Een reeks foto’s en video’s van Liesje Reyskens werden geprint op ramen van leegstaande panden. Liesje kreeg de opdracht 5 beelden te maken, elk beeld met de focus op een ander zintuig en telkens het blauwe bakje als visueel bijkomend element. Drie van de vijf beelden zie je tot leven komen door een unieke 'augmented reality-animatie'. Je kan bij de handelaars uit de Vennestraat een pakketje postkaarten kopen met de 5 beelden. (4)

- Een Vennestraat-weckpot met bijhorende multiculturele recepten werd uitgebracht. (5)

- Tafellakens en placemats werden ontworpen voor de handelaars. (6)

- Kunstenaars geven kleur aan gevels: Leon Keer kreeg de opdracht om de blauwe groentebakken te gebruiken in zijn 3D-schilderingen. (7)

- De aan/inkleding van de straat met meubilair en constructies vervaardigd uit blauwe groente bakken. (8)

Voor de communicatie (affiches, website, …) vertrekken we steeds uit de verhalen van de straat, zo siert ieder jaar een andere handelaar of inwoner het campagnebeeld. De handelaars uit de straat worden op voorhand betrokken, er ontstaat elk jaar grote nieuwsgierigheid rond dit event. (9)

Al deze elementen zorgen ervoor dat het culinaire en multiculturele aspect van de straat op een positieve manier wordt benadrukt. VOLLEBAK verleent de VENNESTRAAT een nieuwe positieve identiteit waardoor ze zich onderscheidt. De straat trekt de laatste jaren steeds meer nieuwe handelaars aan en de leegstand neemt af.

Het perfect samenvallen van titel/naam (‘Vollebak Vennestraat’) met ingrediënten/scenografie (blauwe groente bakken) maakt dit concept voor de straat uniek. Onlangs besloot de stad Genk het project wegens succes met twee jaar te verlengen.