Verilin

Met haar luxueuze linnen collecties voor tafel, bed en interieur wil Verilin in deze vluchtige tijden rustmomenten creëren. 

Door Elien Haentjens, Video: Cnocspot

Elk linnen ontwerp vertelt een persoonlijk verhaal

Voor de realisatie van die pure, authentieke producten combineert het Kortrijkse familiebedrijf zestig jaar vakmanschap met een sterke drang naar innovatie. De derde generatie specialiseerde zich in maatwerk, waardoor sterrenchefs, presidenten, royals en ook kunstenaars en designers intussen vlot de weg naar Verilin vinden.

Wie al eens aan tafel aanschuift bij een van de sterrenzaken in ons land, heeft zonder het te weten wellicht al kennisgemaakt met de producten van Verilin. Want vanuit haar Kortrijkse atelier levert het bedrijf onder meer voor chefs als Peter Goossens en Pascal Devalkeneer, alsook voor jonger aanstormend keukentalent tafellinnen, bedlinnen en gordijnen op maat. “Dat veeleisende professionals die perfectionisme, kwaliteit en oog voor detail hoog in het vaandel dragen voor ons kiezen, doet deugd. In 2014, toen mijn zus, man en ik het bedrijf officieel overnamen, ben ik actief begonnen met de prospectie van deze markt”, vertelt Ilse Dedeken. “Nu komen de chefs zelf naar ons toe.”

De basis voor wat Verilin vandaag is, werd gelegd door Laurianne Vercruysse, de moeder van Ilse en Anne-Sophie. Zij nam het bedrijf in de jaren tachtig over van haar eigen vader Etienne. “Toen onze grootvader Verilin in 1956 oprichtte – op een moment dat de vlasindustrie in deze regio haar volle bloei kende, produceerde hij in eerste instantie witte basisstoffen voor de tafel in verschillende kwaliteiten. Onder invloed van ontwerpers zoals Marc Geysen ontwikkelde Verilin twee keer per jaar een seizoenscollectie, zowel voor de tafel als het bed. Daarnaast bouwde ze een dealernetwerk uit. In een periode waarin de ene na de andere crisis de textielsector beheerste, kozen wij er resoluut voor om ons op het meer hoogwaardige tafel-, bed- en interieurlinnen te concentreren. Door onze productie in België te houden breien wij bewust een vervolg aan dat verhaal.” 

Het Verilain team, Foto door Heikki Verdurme
Nueée curtain-rideau, Foto door Virginie Perocheau

Specialist in maatwerk

De afgelopen drie jaar specialiseerde Verilin zich in maatwerk. “Voor elk nieuw project beginnen we van een blanco blad. Op basis van het verhaal dat de klant wil vertellen kiezen we het materiaal, de kwaliteit, de kleur en de afwerking. Dat maakt elk ontwerp persoonlijk en deel van een uniek ritueel”, vertelt Dedeken. “Dat we telkens opnieuw op zoek gaan naar een creatieve oplossing, vraagt een enorme flexibiliteit van iedereen in het bedrijf. Tegelijk is het net dat aspect dat hen erg trots maakt. Sommige van onze dertien mensen werken hier al veertig jaar, en kennen het materiaal en de technieken door en door. Ze denken dus graag actief mee, en komen zelf met inventieve oplossingen aanzetten. Soms liggen ze er ’s nachts zelfs wakker van”, glimlacht Dedeken. “Zonder hun passie en oog voor detail zouden we niet dezelfde kwaliteit kunnen leveren.”

Een andere sterkte van Verilin is dat de productie volledig in eigen huis gebeurt. “De stoffen worden in onze eigen ateliers geweven, versneden, gezoomd of geborduurd en manueel afgewerkt. Alleen het veredelen (het verzachten en voorwassen nvdr.) gebeurt extern. Het vraagt doorzettingsvermogen en geduld om alles in België te doen, maar het biedt ons wel de opportuniteit om flexibel op elke vraag in te spelen. Het is onze grootste sterkte, en geeft ons een unieke positie in de globale wereld van het luxueuze huislinnen. Soms zeggen we zelf al lachend dat we met ons kleine team best grootse dingen doen”, glundert Dedeken. “Bovendien stopt onze service niet bij de productie. Zo zoeken we voor onze klanten bijvoorbeeld geschikte wasserijen, of strijken we grote tafelkleden voor hen op. Ook op dat vlak maken we het verschil.”

Damastweven 2.0

Voor de producten zelf steunt Verilin op twee onontbeerlijke pijlers: de rijke traditionele savoir-faire die ze de voorbije zestig jaar opbouwden en de constante zoektocht naar innovatie. “We zijn trots op onze roots, en zien het als onze verantwoordelijkheid om de tradities uit de streek in leven te houden. Daarom werken we als we de juiste, zeer fijn gesponnen grondstoffen vinden graag met Belgisch linnen, of oude technieken als damast. Dankzij onze Jacquard-machines kunnen we die nieuw leven inblazen. Wellicht is het die combinatie van puur, authentiek handwerk en creatieve, hoogtechnologische innovatie die onze producten zo sterk maakt”, vertelt Dedeken.

Om haar eigen grenzen te verleggen experimenteert Verilin graag samen met kunstenaars, designers of jonge chefs, maar ook met universiteiten en hogescholen. “Zo daagde het ontwerpersduo Sofie Lachaert en Luc D’Hanis onze kunde uit voor hun collectie ‘Al slapend rijk worden’. De geabstraheerde bankbriefjes op textiel weergeven was een technisch hoogstandje dat we dankzij de Jacquard-machines konden realiseren. Niet voor niets werd het ontwerp in 2014 bekroond met een Henry Van de Velde Label”, vertelt Dedeken. “Voor deze editie, 17, kaapten we met ‘Tableskin’ van Lore Langendries ook de Award in de categorie Design-led craft weg.” Als juwelenontwerpster maakt ze draagbare objecten uit dierenhuiden. Een van de weinige zaken waar we die harige huiden niet voor gebruiken, is als materiaal om op te eten omdat dit meestal geen smakelijke associaties oproept. Met dit ontwerp wilde ze een dierenhuid vertalen in textiel, en daarmee het taboe doorbreken. Uiteindelijk slaagden we erin om de pixels van een grafisch bestand, dat gebaseerd was op een foto, om te zetten in een collectie tafel- en bedlinnen waarbij zachte haren op een witte achtergrond liggen.”

Dit soort technische hoogstandjes noemt Verilin ‘damastweven 2.0’. “Dankzij onze Jacquard-machines kunnen we foto’s weven, waardoor ze – in tegenstelling tot bij digitaal printen – ook in de diepte in het textiel zitten. Doordat de machine met 12.000 draadjes tegelijk weeft, is het resultaat erg gedetailleerd en kunnen we de meest complexe patronen aan. Ook de collectie Tafelgeesten van Wim Opbrouck, waarbij de elf afgebeelde koppen enkel vanuit een welbepaalde hoek en bij voorkeur bij kaarslicht zichtbaar zijn en zo als het ware tot leven komen, is met deze machines tot stand gekomen”, vertelt Dedeken.

Na zestig jaar beschikt Verilin over een uitstekende reputatie, en blijven de opdrachten binnenlopen. “Momenteel werken we aan de commercialisering van het Insomnia-beddengoed van de jonge ontwerpers Charlotte Jonckheer en Nel Verbeke, en aan ons eerste project voor Pure C. Daarvoor koppelden we Michaël Verheyden aan Sergio Herman”, vertelt Dedeken. “Maar ook internationaal krijgen we steeds meer aanvragen. Zo verzorgden we het tafellinnen voor het huwelijk van de prinses van Libië, en voor de Amerikaanse ambassade. En hebben we al huislinnen geleverd voor de privéjet van een president, en voor meerdere koninklijke huwelijken. Al weten we in zo’n geval zelf vaak niet wie de finale klant is.”

Verilin atelier

De Jury over Verilin:

Verilin produceert luxueuze linnen collecties voor tafel, bed en interieur. Voor de realisatie van deze pure, authentieke producten combineert het Kortrijkse familiebedrijf zestig jaar vakmanschap met een sterke drang naar innovatie. Verilin is bovendien een 100% lokaal, Belgisch verhaal. De derde generatie, Ilse en Anne-Sophie Dedeken, specialiseerde zich verder in maatwerk en werken regelmatig samen met sterrenchefs, kunstenaars en designers. Daaruit groeien weer nieuwe ideeën voor innovatie.

Doorslaggevend voor de jury zijn de zware investeringen van Verilin in diepgaand en innovatief onderzoek. Nieuwe weefgetouwen geven alsmaar nieuwe mogelijkheden waardoor ze een unieke positie bekleden in de markt.