Sportkompas

Winner

Naam ontwerper(s)
Suzan Bijloo
Jonas Callewaert
Naam bureau
Studio Dott
Naam bedrijf
Studio Dott / SportaMundi UGent / Sport Vlaanderen

in the category

Digital Product Award 2020

Bewegen en sporten draagt sterk bij tot het welzijn van kinderen. Ook jonge kinderen bewegen te weinig, ondanks het groeiend aanbod aan sporten en clubs. Kinderen en ouders zijn vaak niet op de hoogte van het brede aanbod in de buurt, of weten niet welke sport bij hen past. Als kinderen de juiste sport kiezen, zullen ze er meer plezier aan beleven en deze ook langer volhouden. Dit draagt bij tot hun welzijn en een blijvende gezonde levensstijl. Aan de hand van wetenschappelijk onderbouwde algoritmes kan SportKompas reeds op jonge leeftijd (tussen 8 en 10 jaar) de meest geschikte sport nagaan. Er werden twee tests ontwikkeld: I Do en I Like, waarbij zowel de voorkeur als de fysieke aanleg van het kind worden bepaald. Het resultaat is telkens een aanbeveling van een aantal sporten. De testsessies worden georganiseerd door steden en gemeenten die willen inzetten op een duurzaam sportbeleid, samen met de verschillende basisscholen.

Tijdens de ontwikkeling van SportKompas werd geregeld afgestemd met de verschillende betrokken actoren. De SportKompas-ervaring moet leuk, stimulerend en niet-stigmatiserend zijn voor de deelnemende kinderen, waardoor zij enthousiast raken en de sportkriebels te pakken krijgen. Het project werd dan ook opgevat als een totaalervaring, met storytelling, waarin elk kind centraal staat. Animaties werden ontwikkeld, met in de hoofdrol het figuurtje Sporti. Deze zorgen ervoor dat de bewegingen op een voldoende abstracte, maar toch herkenbare manier worden overgebracht, zonder moeilijke taal te moeten gebruiken. Hoe eenvoudig de app aanvoelt, des te complexer zijn de achterliggende algoritmes. SportKompas is dan ook het resultaat van jarenlang doctoraatsonderzoek aan de Universiteit Gent, in samenwerking met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen voor de doorontwikkeling en verfijning van de algoritmes. Ook bij de ontwikkeling van de interfaces werden de onderzoekers betrokken. Een smartphone-applicatie (met instructies) werd ontwikkeld om de tests te begeleiden, zodat de testafname steeds wetenschappelijk correct en consistent gebeurt.

Aan het eind van de rit krijgt elk kind het lijstje met aanbevolen sporten samen met een woordje uitleg voor de ouders uitgeprint mee naar huis.

Een digitaal platform brengt alle informatie samen, en dat is een schat aan informatie voor zowel de LO-leerkrachten, onderzoekers als gemeenten. Zo kunnen leerkrachten hun lessen beter afstemmen op de diversiteit binnen de klas. Gemeenten krijgen inzicht in de sportvoorkeuren en kunnen hun aanbod hierop afstemmen. Ten slotte krijgen onderzoekers een berg aan nieuwe data om de algoritmes verder te verfijnen en tot nieuwe inzichten te komen.

Uiteindelijk slaagden we erin de verschillende doelgroepen (ouders, kinderen, LO-leerkrachten, gemeenten en onderzoekers) op een unieke manier te verenigen en dit alles naadloos geïntegreerd binnen het SportKompas totaalconcept.