Het doel van dit uniek portfolioboek is de grens tussen boekdrukkunst en kunst te doen vervagen en een kunstwerk te creëren dat verder gaat dan een vluchtig salontafelboek.
Een uniek portfolioboek bundelt vijf jaar werk van digitaal kunstenaar Victor Verhelst. Doel was de grens tussen boekdrukkunst en kunst te vervagen. Waar boeken vroeger kleine kunstwerken waren en vandaag vaak als wegwerpartikelen worden beschouwd, wilden de ontwerpers iets creëren dat verder gaat dan een vluchtig salontafelboek. Een speciaal ontwikkeld variabel font beweegt mee met de inhoud en ondersteunt zo het visuele experiment van Victor Verhelst, ook in typografie.
Met een nieuw Fedrigoni-papier en een innovatieve digitale printtechniek ontstond een bijna Pantone-waardig oeuvre van bijna 500 pagina’s. Elk exemplaar is bovendien uniek: de backcover toont telkens een ander fragment van een monumentaal kunstwerk dat Victor speciaal voor dit project maakte. Het volledige werk wordt slechts één keer zichtbaar, wanneer alle boeken samen worden gelegd tijdens de opening van zijn solotentoonstelling in de Plus One Gallery.
Het boek Fever Dream overtuigt door zijn extreme kracht en maximalistische aanpak. De veelheid en overdaad zijn niet zwaktes, maar vormen net de sterkte van het geheel: een totaalervaring waarin de som meer is dan de delen. De uitwerking is grondig en spectaculair. Het project ademt het plezier van het creëren en weet dat gevoel ook overtuigend over te brengen.
Deze award betekent voor ons dat er nog steeds ruimte is in het designveld voor plezier en koortsachtig experimenteren. Het was een droom om een project als dit te realiseren vanuit onze eigen creatieve vrijheid, zonder compromissen en zonder tussenpersonen, zowel financieel als conceptueel. Dat gaf ons een gevoel van echte vrijheid in een wereld die vaak vooral gericht is op voordeel. Daarom doet het ons enorm deugd om hiervoor gewaardeerd te worden.
Victor Verhelst wilde al langer zijn werk in print uitbrengen, aanvankelijk als kleine krant omdat hij het zelf financierde. Na het zien van zijn werk overtuigde Corbin hem een groter boek te maken, op voorwaarde dat Lennart Van den Bossche en Corbin het zouden vormgeven. Praktische vragen over kosten, pagina’s en een uitgever kwamen voorbij, maar alles viel op zijn plaats na een gesprek met Larah Lezy van Fedrigoni, die nieuw papier met veel kleur wilde testen. Zo ontstond de samenwerking en het plan voor een boek van meer dan 500 pagina’s. Victor wilde ook de digitale printtechniek in de spotlight zetten, een meer ecologische manier van drukken dat een hoger kleurbereik heeft dan klassieke CMYK-offsetdruk.
Op verschillende vlakken. Het is een liefdesproject dat volledig in eigen beheer werd gerealiseerd. We maakten gebruik van de nieuwe digitale FOGRA-printtechniek, die printen in de toekomst goedkoper en kleurtechnisch verfijnder zal maken. Voor ons was het ook een experiment om boekontwerp zelf als kunstvorm te benaderen. Victor creëerde een uniek kunstwerk dat zich uitstrekt over alle achterkanten van de boeken. Wanneer je ze samenbrengt, vormt het één groot geheel. Zo bezit elke eigenaar letterlijk een stukje van Victors werk, iets wat enkel mogelijk was dankzij de digitale printtechniek. Op die manier willen we conceptueel benadrukken dat grafisch ontwerp en boekkunst op zich kleine kunstwerken zijn, gemaakt met evenveel liefde als bewondering voor het medium.
Ons project draagt bij aan een betere wereld door boekkunst en grafisch ontwerp als autonome kunstvormen te herwaarderen. Het brengt het digitale archief en de schetsen van een kunstenaar tot leven in een fysiek medium. Door innovatieve technieken zoals digitale FOGRA-printen te gebruiken, stimuleren we duurzame, hoogwaardige en betaalbare productie en hopen andere startende kunstenaars te inspireren. Bovendien moedigen we creativiteit en experiment aan door klassieke concepten zoals salonboeken atypisch te maken, weg van een puur op winst gerichte benadering.
Het boek op zichzelf is al bijzonder, omdat het het werk van Victor Verhelst opnieuw onder de aandacht brengt. Het hoofddoel was om Victors digitale archief en schetsen in een fysiek medium te vertalen. Daarnaast vormt het boek het eerste publicatieconcept van ons nieuwe collectief Sidequest, een initiatief waarin we vooral een soort neo Arts and Crafts-beweging willen heruitvinden en waar boekdrukkunst opnieuw als kunstvorm een plek kan innemen. We staan open om in de toekomst meer publicaties uit eigen beheer of in samenwerking uit te brengen. We willen salonboeken weer atypisch maken en afstand nemen van de brave, voorspelbare boeken die uitgevers vaak produceren voor commercieel succes.