Rubens Experience

stem
Designbureau
Wondering BV
Opdrachtgever
Het Rubenshuis
Partners
Create.eu (multimedia), Bruns (customisation, display cases, furniture and interactive configurations), Chris Pype (Lighting)

De Rubens Experience neemt bezoekers mee in een scenografie die zich tijdens het bezoek transformeert: van een immersieve show naar een interactief, speels museum, en weer terug.

Eén ruimte, twee verschillende ervaringen. Wondering vertrok van een leeg canvas: een betonnen blackbox in het nieuwe onthaalgebouw van het Rubenshuis. Een audiovisuele trip, een verrassende scenografie en een portie ‘lust for life’ brengen de Antwerpse meester naar de 21e eeuw, met grootse beelden, veel kleuren en onverwachte details. Naast de digitale toepassingen is er ook ‘the real thing’, met als topstuk het zelfportret van Rubens. In het kunstkabinet tonen we zorgvuldig gekozen schilderijen, boeken en andere verzamelobjecten in een high-end vitrine.

Met de Rubens Experience realiseerden ze een hoogtechnologische en inhoudelijk rijke kunstbeleving. Een innovatieve, complexe uitdaging die technisch perfect functioneert en tegelijk een warme, menselijke beleving biedt. Duurzaamheid is een essentieel onderdeel van het ontwerp. Schermen en projecties worden slim gebruikt: eerst in de audiovisuele show, daarna als deel van de interactieve museumopstelling.

De jury over Rubens Experience:

Met de Rubens Experience bewijst het museum dat grootschalige projecten niet alleen indrukwekkend, maar ook toegankelijk en uitnodigend kunnen zijn. De scenografie verandert dynamisch en biedt een reis van immersie naar interactie, telkens met oog voor esthetiek en gebruiksgemak. Het digitale ontwerp integreert prachtig in de ruimte en versterkt de dialoog tussen museum en bezoeker.

Wat betekent deze award voor jullie?

Deze award zou een prachtige erkenning zijn van hoe scenografie en digital design elkaar versterken. Het bevestigt onze ambitie om museale ervaringen te maken die betekenisvol, innovatief én toegankelijk zijn, en tegelijk voldoende diepgang bieden. Bovendien sluit het mooi aan bij eerdere bekroningen: een Gold Award met OASE voor GielsBos en een Silver Award met Tabloo Experience van NIRAS. Samen vormen ze een reeks mijlpalen die ons stimuleren om, samen met opdrachtgevers, steeds opnieuw bijzondere plekken te creëren voor een breed publiek. 

Hoe is het idee voor dit project ontstaan?

Het Rubenshuis vroeg ons om een hedendaagse, multimediale introductie tot Rubens te ontwerpen. We startten letterlijk vanuit een lege blackbox en zagen daarin de kans om één ruimte twee totaal verschillende gedaanten te geven. Eerst een meeslepende audiovisuele show waarin je midden in Rubens’ levensverhaal stapt, daarna een interactieve ontdekkingstocht vol dialoog en speelse opstellingen. Door dezelfde hardware slim dubbel te gebruiken, konden we heel uiteenlopende sferen en interacties creëren.

Wat maakt jullie project zo bijzonder?

Het bijzondere aan de Rubens Experience is dat het echt samen met de medewerkers van het Rubenshuis tot stand kwam. Er was veel vertrouwen en respect. Curatoren, publieksmedewerkers én toekomstige bezoekers waren actief betrokken in het proces: van de eerste concepten tot het uittesten van de interactieve toepassingen. Die kruisbestuiving zorgde voor een project dat inhoudelijk sterk verankerd is, maar tegelijk intuïtief en speels aanvoelt. Technologie wordt slim ingezet, zonder afstand te creëren. Bezoekers ontdekken, lachen en leren samen precies zoals Rubens in zijn tijd met zijn atelier deed.

Hoe draagt het bij tot een betere wereld?

We brengen kunst en erfgoed dichter bij iedereen. Jong of oud, kenner of nieuwsgierige, met of zonder beperking. Iedereen moet zich welkom voelen in de Rubens Experience. Dat doen we met interactieve toepassingen die intuïtief en speels zijn. Tegelijk denken we duurzaam: meubels die kunnen meegroeien met de expo, materialen die circulair inzetbaar zijn en technologie die dubbel gebruikt wordt. Zo creëren we een beleving die niet alleen vandaag werkt, maar ook morgen relevant blijft sociaal én ecologisch.